الگوی آیدا (AIDA) چیست؟

الگوی AIDA (آیدا)، استراتژی بازاریابی بسیاری از برندهای بزرگ می‌باشد.

 کلمه AIDA، مخفف چهار کلمه Attention یا جلب‌توجه، Interest یا علاقه، Desire یا تمایل و Action یا اقدام بوده و از قدیمی‌ترین راهکارهای اجرای یک پروژه تبلیغاتی و یا معرفی محصول می‌باشد.

قبل از آنکه به نحوه عملکرد الگوی آیدا در بازاریابی و تبلیغ بپردازیم، اجازه دهید چیستی آن را بررسی کنیم.

مدل آیدا

احتمالا برایتان رخ‌داده که به‌صورت ناخودآگاه مجذوب یک محصول یا تبلیغات خاص شده‌اید و حتی تصمیم به خرید آن محصول گرفته‌اید. در اینجا صاحب آن برند به‌خوبی از مدل آیدا برای جذب شما استفاده کرده است و شمارا در مرحله آخر که همان اقدام می‌باشد، قرار داده است.

مدل آیدا، چهارمرحله‌ای که شخص خریدار یا مصرف‌کننده، قبل از تصمیم‌گیری برای خرید طی می‌کند را شرح می‌دهد و شخص خریدار  در طی این مسیر آن‌چنان جذب آن برند یا محصول می‌شود که میل خرید در آن به‌شدت تحریک شده و به دنبال اقدامی برای خرید و یا حداقل تست آن می‌باشد.

برای این الگو، سلسه‌مراتبی در نظر گرفته می‌شود با این معنی که مخاطب باید مسیری را طی کرده و عمل موردنظر ما را تکمیل نماید. این موضوع مانند یک قیف عمل می‌کند و هر مرحله نسبت مرحله قبلی، مصرف‌کننده ی کمتری دارد.

قیف فروش در الگوی آیدا

تاریخچه مدل AIDA

در سال 1898، الیاس سنت المو لوئیس، عضو نهایی تالار مشاهیر تبلیغات، به طور ناشناس ستونی را در مورد سه اصل تبلیغاتی که در طول زندگی حرفه‌ای خود مفید می‌دانست، در مجله‌ای  به نام The Inland Printer، یکی از تأثیرگذارترین مجلات آمریکایی نوشت.

او در این ستون عنوان می کند که یک تبلیغ موفق همیشه باید از فرمول خاصی پیروی کند.

«مأموریت یک آگهی جذب خواننده یا بیننده است تا او به آگهی توجه کند و شروع به خواندن یا تماشای آن کند. سپس به آن علاقه‌مند شود و تا انتها آن را ادامه دهد. سپس او را متقاعد کند تا وقتی آن را خواند یا دید باورش کند. اگر یک تبلیغ حاوی این سه ویژگی موفقیت باشد، یک تبلیغ موفق است.»

حدود یک قرن گذشته و اصول لوئیس همچنان صادق است. این اصول به‌صورت مخفف AIDA بیان می‌شوند و به طور گسترده‌ای در صنعت تبلیغات استفاده می‌شود.

چگونه از مدل AIDA در بازاریابی خود استفاده کنیم؟

با ایجاد کمپین‌ها با درنظرگرفتن مدل AIDA، می‌توانید کنترل بیشتری بر مسیرهای مشتریان احتمالی خود برای تصمیم‌گیری خرید داشته باشید.

اولین گام: جلب‌توجه

اگر محتوای شما بتواند توجه مشتریان را جلب کند و عمیقاً آنها را درگیر کند، باعث کنجکاوی در مورد آنچه شما انجام می‌دهید می‌شود. در واقع شما باید بازاریابی محتوایی را به‌خوبی اجرا نمایید تا مخاطب به دنبال چیستی محصول یا خدمتی که شما ارائه می‌دهید باشد.

بازاریابی محتوایی یکی از روش‌های جذب بازدیدکننده به شمار می‌رود و اگر محتوایی ایجاد کنید که مشکلات آنها را حل کند و بر علایق آنها تمرکز کند، می‌توانید آنها را جذب کنید و در آخر راه‌حل خودتان را ارائه دهید.

دومین گام الگوی AIDA: ایجاد علاقه

هنگامی که مخاطبان هدف شما به محصول یا خدمات شما علاقه‌مند شدند، می‌خواهند درباره برند شما، مزایای راه‌حل یا خدمت شما و تفاوت شما با سایر برندها، اطلاعات بیشتری کسب کنند.

در این مرحله، هدف این است که مخاطبین به این جمله برسند.  “من این محصول یا خدمت را دوست دارم“.

برای رسیدن به این مرحله، محتوای شما باید متقاعدکننده و جذاب باشد. می‌توانید این کار را با ایجاد قلاب در محتوایتان انجام دهید.

بیشتر بخوانید: روش های ایجاد قلاب در محتوا

سومین گام الگوی AIDA: ایجاد تمایل

مردم با کسانی که می‌شناسند و به آنها اعتماد دارند تجارت می‌کنند. دو مرحله اول مدل AIDA ، بیشتر حکم اطلاع‌رسانی دارد؛ اما هدف این مرحله تغییر “من آن را دوست دارم” به “من آن را می‌خواهم” است و این با تثبیت آخرین قطعه پازل انجام می‌شود: اعتماد.

برای انجام این کار، به ارائه محتوا ادامه دهید. هرچه مشتریان بالقوه با برند شما تعامل بیشتری داشته باشند، بیشتر به شما اعتماد خواهند کرد و شانس خرید محصول یا خدمات شما افزایش می‌یابد.

مشتریان بالقوه‌ای که به آن‌ها نزدیک می‌شوید، مشتریانی هستند که آینده‌ای را با شما تصور می‌کنند. آنها قبل از استفاده از محصول یا خدمات شما لذت می‌برند و فکر می‌کنند محصول یا خدمات شما زندگی بهتری به آن‌ها می‌بخشد.

به همین دلیل، شما باید با راه‌حل خود فاصله‌ای که بین جایگاه کنونی آن‌ها و جایگاهی که می‌توانند باشند را ایجاد کنید تا آن‌ها با استفاده از محصول یا خدمات شما، این فاصله را تکمیل نمایند.

آخرین گام: اقدام

آخرین گام الگوی AIDA این است که پس از اینکه تمایل کافی برای محصول یا خدمات خود ایجاد کردید، به مشتریان احتمالی خود فرصت دهید تا بر اساس آن تمایل عمل کنند و نکته مهم این است که گام بعدی یا گام آخر باید کاملا واضح و روشن باشد و مشتری دقیقا بداند که چه عملی را باید انجام دهد.

 اگر گام بعدی روشنی وجود نداشته باشد، ایجاد محتوا و ایجاد روابط عمیق با مشتریان بالقوه چه فایده‌ای دارد؟

هدف ما این است که مشتریان به این جمله برسند: “من آن را دریافت می‌کنم.”

گام آخری که ارائه می‌کنید باید “باارزش بالا” باشد. به‌عبارت‌دیگر باید به‌نوعی به آنها کمک کند.

اگر آنها بفهمند که نتیجه پیشنهاد شما چیست و آن را ارزشمند بدانند، احتمال بیشتری دارد که اقدام کنند. دقیقاً در نظر بگیرید که چگونه می‌توانید این ارزش را فراهم کنید و درعین‌حال آنها را برای تعامل با خودتان ترغیب کنید تا آخرین گام نیز برداشته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد