قانون قلاب در محتوا
یکی از اساسی ترین کارهایی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ باید به خوبی در آن مهارت پیدا کنیم، تولید محتوا است. تولید محتوا میتواند به هرشکلی باشد. متن، عکس، ویدئو و یا حتی صوت خالی. این رکن مهم کار توسط ریزه کاری هایی تکمیل می شود که یکی از اساسی ترین موضوعات به کارگیری قانون قلاب در محتوا است.
یه جمله معروف از دیوید اوگیلوی (پدر تبلیغات) هست که میگه: اگر میخواید کپسولهای آتشنشانی رو تبلیغ کنید، با آتیش بازی کنید.
ما در انواع محتواها، فرصت کوتاهی برای اثبات خودمان داریم. یعنی باید در کمترین زمان، مخاطب را به دیدن یا خواندن محتوایمان ترغیب کنیم و اگر این اتفاق رخ ندهد ما یک مشتری یا مخاطب احتمالی را ازدستدادهایم.
برای استفاده از این فرصت کوتاه، از قانونی استفاده میکنیم به نام: “قانون قلاب“
قانون قلاب یکی از اساسیترین قانونهایی میباشد که ما مستلزم استفاده از آن در محتواهایمان هستیم. زیرا با استفاده از این قانون مخاطبین محتواهایمان را افزایش داده و طبیعتا سود ما نیز افزایش پیدا میکند.البته منظور از سود فقط مالی نیست. گاهی هدف چیزی به جز پول است.
قانون قلاب چیست؟
قانون قلاب در محتوا یکی از تکنیکهای ذهنی است که نویسندگان و محتوا پردازان در نگارش محتواها استفاده میکنند. این تکنیک به این صورت عمل میکند که ابتدای محتوا، با استفاده از یک جمله جذاب و موثر، توجه مخاطب بهخوبی جلب شده و او را به خواندن و یا دیدن ادامهی محتوا ترغیب مینماید. قانون قلاب به ما یادآوری میکند، با توجه به حجم تولید محتوای بسیار زیاد در این روزها آن هم در بسترهای مختلف که مخاطبان با آنها مواجه هستند، ما زمان بسیار کمی برای ایجاد توجه داشته و باید بهخوبی از ثانیههای ابتدایی استفاده نماییم.
همیشه بهخاطر داشته باشید که جذب افراد یکی از دشوارترین کارها است
در ادامه هشت روش ایجاد قلاب در محتوا را بررسی خواهیم کرد :
1- داستان سرایی :
یکی از سادهترین و قویترین راههای ایجاد قلاب، داستانسرایی است. تمام انسانها دوست دارند با شنیدن یا دیدن ابتدای یک داستان (البته بهشرط اینکه شروع خوبی وجود داشته باشد)، بدانند در ادامه چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. این موضوع باعث میشود که مخاطب تا انتها محتوای ما را دنبال کند و به آن طرفی که میخواهیم سوق داده شود. داستانهایی که تعریف میکنید میتواند هم در مورد خودتان و کسبوکارتان باشد و هم میتواند داستانی از مشتریانتان باشد.
برای مثال فرض کنید شما در زمینه کوچینگ فعالیت میکنید و میتوانید هرازگاهی داستان موفقیت و یا چالشهایی که برای کوچی شما رخداده است را تعریف کنید.
2- ترس را تصویرسازی کنید :
ترس از دست دادن یکی از قوی ترین احساساتی است که هرکسی را میتواند تحت تاثیر قرار بدهد. هیچ شخصی دوست ندارد یک سود کلان را از دست بدهد و مطمعنا اگر این حس را ایجاد کنیم، با واکنش سریع مخاطبین روبرو خواهیم شد.
یک روش برای ایجاد این حس، محدودسازی است. محصول یا خدمت خود را در یک مدت محدود تبلیغ کنید. تخفیف خود را محدود ارائه نمایید. و … توجه داشته باشید، این حس باید طوری منتقل شود که مخاطب احساس کند اگر از این محصول یا تخفیف استفاده نکند دچار ضرر بزرگی شده است.
روش دیگر برای ایجاد این حس نشان دادن عاقبت عدم استفاده از محصول یا خدمات شما است. برای مثال شما فروشنده کرم صورت هستید. باید تصویری را نشان دهید که نتیجه عدم استفاده از محصول شماست تا مخاطب دچار ترس از دست دادن زیبایی خود شود.
3- بیان ضرب المثل خارجی :
البته که این شیوه برای ایجاد قلاب در محتوا، یک شیوه جدید و شاید کمی غریب باشد اما نتایج استفاده از این روش قابل تامل است. استفاده از یک ضرب المثل از فرهنگی که به احتمال زیاد مخاطب شما با آن آشناییت ندارد، جلب توجه زیادی را به وجود می آورد. شما می توانید با توجه به محتوایی که ارائه می دهید ضرب المثلی را انتخاب کرده و مخاطب را بر روی محتوای خود میخکوب نمایید.
چند مثال : لباس آخر ما بدون جیب است <ایتالیایی> – کاغذ نمی تواند آتش را بپیچد.
4- تکنیک < چه میشد اگر > :
میتوانید در ابتدای محتوا با به کارگیری استراتژی چه میشد اگر نگاه و توجه زیادی را جلب کنید مخصوصاً زمانی که دغدغه و یا نگرانی مخاطب خودتان را مورد مطالعه قرار دهید یا آیندهای روشن به آنها نشان دهید. رای مثال فکر کنید در مورد مدیریت پول میخواهید صحبت کنید. قلاب محتوای شما چه جملهای میتواند باشد؟
مثال : اگر بدون بدهی بودید؟! – اگر همیشه برای خرید پول داشتید؟!
بخوانید : ایده های استوری اینستاگرام
5- حس کنجکاوی ایجاد کنید
انسان ها ذاتا موجوداتی هستند که دوست ندارند چیزی از آنها مخفی بماند و یا به رازها پی نبرند. شروع محتوای شما اگر موضوی باشد که باعث ایجاد حس کنجکاوی مخاطبتان شود، درصد زیادی از افراد را به قلاب محتوای خود گیر انداخته اید.
برای مثال فکر کنید که در یک سخنرانی هستید و به توجه نیاز دارید تا مطلب مهمی را بگویید. بدین شکل با صحبتی کنجکاو کننده میتوانید این کار را انجام دهید: << سالها قبل بزرگترین اشتباه زندگیم را مرتکب شدم. خرید یک ماشین لوکس به جای سرمایهگذاری. همین موضوع باعث شد که …>>
همه دوست دارند بزرگترین اشتباه شما را بدانند و از این رو با ایجاد حس کنجکاوی بیشترین توجه را به دست میآورید و میتوانید سریعا بعد از این اتفاق ،آن صحبتی را که میخواهید بیان کنید.
6- شروع محتوا با سوالات مشترک افراد:
به صورت تقریبی یک سری سوالات مشترک در ذهن همه انسانها شکل میگیرد. برای مثال انسان از نسل چه موجودی است؟ این نوع سوالات توجه مخاطب را جلب میکند. زیرا همیشه به دنبال جوابی برای آن بوده است.
البته بسته به نوع کسب و کار, جغرافیا، مخاطب هدف و … سوالات متفاوت است و شما به عنوان تولید کننده محتوا باید به دنبال چنین سوالاتی بگردید. سوالاتی مشترک در ذهن مخاطبتان.
فکر کنید در حوزه تکنولوژی فعالیت دارید. احتمالاً یکی از سوالات مشترک خیلی از مخاطبین شما این باشد که : شرکت اپل چگونه همیشه نوآور است؟
با مطرح کردن چنین سوالی در ابتدای محتوا به خوبی توجه مخاطب را بدست می آوریم.
7- ادعا کنید. ادعایی خارق العاده و حتی عجیب
میتوانید برای ایجاد قلاب در محتوایتان از یک ادعا یا واقعیت شگفت انگیز در ابتدای محتوایتان استفاده کنید. این یکی از روشهای ساده اما مطمئن برای جلب توجه میباشد. البته حواستان باشد ادعاهایی باطل و بدون سند میتواند در طول زمان بازخورد منفی داشته باشد و باعث بیاعتمادی مخاطبین به شما شود. پس در این مورد قبل از ادعا کردن واقعیت آن را تحقیق کند.
مثال : طراحی سایتتان در ۳ دقیقه. این یک ادعای شگفت انگیز است و و باید آن را با ضبط یک ویدیو و نشان دادن آن به مخاطبین اثبات کنیم.
8- مخالفت کنید.
یکی از بهترین روشهای ایجاد قلاب در محتوا، مخالفت کردن در برابر موضوعات پذیرفته شده است. البته این مخالفت باید با دلیل و منطق باشد و در غیر این صورت مانند مورد قبل < ادعا کردن و مطرح کردن ادعای باطل> باعث عدم اعتماد و دوری مخاطب از شما میشود.
فرض کنید که مدعی می شوید زمین گرد نیست .بعد از مطرح کردن این موضوع باید به خوبی از جمله خودتان دفاع کنید و دلیل و سند داشته باشید زیرا در غیر این صورت اعتبار خودتان را از دست می دهید. این تکنیک به شدت تحریک آمیز بوده و می تواند خیلی سریع به جلب توجه مخاطب کمک کند.